Arama motoru optimizasyonu

Arama motoru optimizasyonu, emeli internet sitelerinin, arama motorlarının kriterlerine uygun hale getirilerek amaçlanan aramalarda yükseltilmesidir. İngilizcede ve Türkçede kısaca SEO (Search Engine Optimization) olarak dile getirilmektedir. Bununla beraber arama motorları, arama neticelerini listelerken algoritmik bir yapı kullanmaktadır. Bu yüzden web geliştiricileri; yazmış oldukları sayfaları bu detaya dikkat ederek oluştururlar. İnternetin ekonomik manadaki gücünün artması neticesinde hızla yaygınlaşmaya başlamıştır.

SEO işlemleri

İnternet sitesine yapılacak işlemler, SEO uzmanları tarafından site içi ve site dışı olmak üzere iki istikametli olarak değerlendirilir.

Site içi SEO

Arama motorlarının sitenizi daha iyi tarayabilmesi ve anlaması yerine kimi teknik tertip etmelerin yapılması gerekmektedir. Site içerisinde yapılan teknik tertip etmelere site için seo "on-page seo" denilmektedir. Site içi tertip etmeler; arama motorlarının siteyi düzenli bir şekilde okumalarına ve anlamlandırmasına yardımcı olur. Arama motorları; rastgele bir siteyi muhtevası ile değerlendirirken kullanıcı tecrübenini gözönünde bulundurur ve algoritmasını o tecrübelere paralel olarak oluşturur. Zati arama motorlarının en büyük emeli da kullanıcıların istediği neticeleri onlara sunmak.
Site içi SEO, tüm sayfa ve kategorilerin SEO uyumlu olarak arama motorlarına anlamlandırılma işlemleri yapılmaktadır. Bu sayede kullanıcılar arama motorlarında hedef kelimeleri ile ilgili en kaliteli muhtevaya erişmiş olurlar.
Site içi SEO işlemlerine örnek olarak "W3C Geçerlemesi, robots.txt, uygun başlığın kullanılması, görsellerdeki çözünürlük kalitesi, alan isimi (domain) uygunluğu, özgün muhteva, site hızı" gibi metodlar gösterilebilir.

Site dışı SEO

Site dışı SEO yapmak için çok sayıda değişik teknikler vardır. En popüler olanları ise sitenin kaliteli ve yüksek backlink sayısına sahip olmasıdır. Backlink, bir internet sitesinin diğer bir siteye verdiği linktir. Ancak başta Google olmak üzere tüm arama motorları; manipüle edilmiş backlinklere karşıdır. Bunun nedeni, backlinklerin arama motorları nezdinde bir referans olmasıdır. Dolayısıyla arama motorları, yapay bir referansı kabul etmeyecektir. Bu bağlamda internet sitesine gelen backlinklerin gerçek kullanıcılar tarafından sahiden verilmesi gerekmektedir. Bunun gerçekleştirilmesi de kaliteli ve insanlar tarafından sahiden beğenilen internet sitesi yapmak ve bu internet sitesinde alaka çekici muhtevalar yayınlamaktır. Bu sayede insanların sitenize backlink vermesini sağlayabilirsiniz.
Backlinkler dışında arama motorları; kullanıcı tecrübelerini göz önünde bulundurarak web dünyasındaki bir hayli sinyalden istifade eder ve algoritmalarını bu sinyaller ile dayandırır. Sosyal medyadaki etkinlik, marka bilinilirliği gibi bir hayli etken de arama motorlarının dikkat ettiği alanlardır. Dolayısıyla bu alanlardaki etkinliğe de ehemmiyet verilmelidir.

Black Hat SEO

Çeşitli onaylanmayan metotlarla arama motorunun çalışmasını manipüle ederek bir sitenin alakalı veya hedef anahtar kelimede öne çıkmasını sağlamaya çalışma işlemidir. Metotlardan bazıları aşağıdaki şekilde sınıflandırılabilir.
  • Anahtar kelime yığınları
  • Çıkış sayfaları
  • Bilgisayar tarafından otomatik yazılan sayfalar
  • İkiz sayfalar
  • Küçük yazılar
  • Görünmez yazılar
Black Hat SEO teknikleri, onaylanmayan yollar olduğu için; Alan isiminin tamamiyle veya kısmen indekslerden çıkarılması ile de sonuçlanabilmektedir. Google kalite yönergelerini ihlal eden siteler manuel işlemler cezasına maruz kalmaktadır. Katma değeri düşük veya tam spam cezası uygulanmaktadır. Kalite yönergelerini ihlal eden siteler ekseriyetle, google dizinlerinden kalıcı olarak uzaklaştırılmaktadır.

Sık yapılan SEO hataları

Anahtar kelime seçimindeki yanlışlıklar
Anahtar kelimeler site ile ilgili olmalı ve sitede o kelimeye yoğunluk gösterilmeli. Doğru anahtar kelimeler üzerinden backlink çalışması yapılarak sitenin yükselişe geçmesi sağlanmalı. Anahtar kelimelerin içeriklerde mübalağa edilmesi spam gibi görülebilir. Ancak eksik anahtar kullanımı da sitenizin aramalarda çıkmamasını sağlar.
Yanlış site başlığı seçimi
En sık yapılan SEO hatası site başlığı seçiminin önem vermemesi konusunda. Siteye ait <title> Sayfa Başlığı </title> yaftasının boş bırakılması SEO açısından oldukça kötüdür. Arama neticelerinde çıkmak için bu tag doldurulmalıdır. Site başlığına resim konması arama motorları tarafından görünürlüğü engeller.
Javascript menü kullanımı
Javascript, menüler google arama motorlarında okunmaz ve indexlenmez. Bu vaziyette sitenizin sayfaları aramalarda görünür değildir. Menüdeki sayfa linkleri sitemap dosyasında belirtilirse bu SEO hatası nebze de olsa yenilebilir.
Muhtevanın aktüel olmaması
Siteyi aktüel tutmak ve savsaklamamak ele geçirdiğiniz sırayı düşürmemek adına önemli. Her gün belirli sayıda yazı yazarak sıranızı savunmalı veyahut öne çıkarmalısınız.
Spam Backlink
Aşırı backlink alımı alınmamalı. Sadece site ile konu bazlı örtüşen sitelerden backlink almak tesir sağlar. Yeni siteler ağır ağır backlink almalı, özgün içeriklerle üst sıralara yerleşmelidir. Aşırı backlink sitenizin SandBox’a girmesine kapı aralayabilir.

SEO hizmeti

SEO çalışması ufak çaplı iş yerleri için özel bir çalışan alınamayacağından dolayı genelde dışarıya yaptırılır, aslına bakılır ise büyük firma, kuruluşlarda da genellikle SEO Çalışması, Sektörde SEO Hizmeti veren SEO Firmalarına yaptırılır ve bunun için Kuruluş içerisinde birkaç SEO Uzmanı bulundurup raporları inceletir.
SEO hizmeti ile bir internet sitesinin arama motorlarına en uygun ve kaliteli şekilde yayın yapmaları sağlanır. SEO hizmetleri ile gereksiz ve kötü yayın yapan internet siteleri arama motorlarından arındırılmış olurlar.

Tarihçe




seo wallpaper ile ilgili görsel sonucu

Bu kavram, öncelikle 2006 seneninde Rohit Bhargava tarafından ortaya atılmıştır. 2006 seneninde yazdığı yazısında Rohit, sosyal medya optimizasyonundan söz etti ve 5 maddelik bir liste yayınladı.[1][üçüncül kaynak ihtiyaç duyulan] Bu yazı; dijital pazarlamacılar tarafından fazlasıyla tartışıldı ve dikkat çekti. Daha sonra çeşitli kişilerce bu liste genişletilerek 16 maddelik bir liste oluştu. İlk yazısının yayınında 4 sene sonra Rohit, yayınladığı 5 maddelik listeyi revize ederek değiştirdi. Sağ tarafta Rohit’in 5 maddelik listesi bulunmaktadır :
Liste görselinde geçen kelime manası,
  • Mashup : Bir veyahut daha fazla kaynaktan API ve benzeri servisler tarafından ham dataları alarak, dataları yeni bir forma dönüştürerek hizmet veren internet siteleridir. Sözgelişi, merkez bankası sitesinden döviz kurlarının XML formatında alınarak yeni bir tasarım içinde sunularak oluşturulan internet sitesi, bir "mashup"tır.

Optimizasyon süreci

Optimizasyon sürecine ait mertebelerin bazıları aşağıda sıralanmıştır.
  • Statik IP
  • W3C geçerlemesi
  • Link yapısının ve kategori kurgusunun yapılması
  • LSI tekniği ile eşdeğer içerikli kelimelerin içeriğe yansıtılması
  • Sayfalara uygun başlıklar seçilmesi (Title)
  • "robots.txt" dosyasının kullanımı
  • Meta yaftaların kullanımı
  • Breadcrumbs (Ekmek Kırıntısı) kullanılmalı
  • Canonical Url yapısının kullanılması
  • Mobil uyumluluk
  • İçeriğin özgün olması (başka sitelerden kopyalanmamış olması)
  • Site içi dolaşımın tertip etmesi
  • Sitenin içeriği ile ilgili başka sitelerden irtibat toplanması
  • Sitenin seçilen anahtar kelimelerin site içeriğindeki yoğunluğunun belirlenmesi
  • Arama motoru örümceklerinin siteyi daha hızlı taraması için site haritası oluşturmak
  • Alakalı anahtar kelimeleri kalın veya italik şekil gibi özellikler kullanarak önplana çıkarmak
  • Tablo düzeni ile tasarlanmamış, CSS tabanlı sitelerin oluşturulması
  • Bir sayfadaki link sayısının 100'ün altında tutulması
  • Resim alt yaftalarının muhteva ile uyumlu hâle getirilmesi
  • Site açılış hızına direk tesir edebilecek unsurların gözden geçirilmesi
  • Kullanıcı arkadaşı url yapısı seçenek edilmesi
  • Sitedeki tüm metinlerin site geneli ile uyumlu olması
  • "404" sayfalarının çalışan bir sayfaya yönlendirilmesi
  • Site için mahalli uzantılar kullanmak
  • Sitede güvenlik sertifikası kullanmak
  • Site için Favicon görseli kullanmak
  • Sitenin muhteva-kod oranı
  • Sitenin aktüel muhteva ile beslenmesi
  • Sitede kullanılan resimlerin özgün olması
  • Sitede kullanılan resimlere yükseklik ve genişlik değeri atanması
  • Sitenin barındırıldığı sunucunun mahalli olması (mahalli arama neticeleri amaçlandığında geçerlidir)
  • Sitenin sosyal medyada bilinirliğini arttırmak
  • Site içinden, otoriter sitelere Dofollow veya Nofollow yaftaları ile işaretlenmiş link çıkışları vermek
  • Siteyi çeşitli nedenlerle oluşabilecek muhtemel yayın kesintilerinden savunmak
  • Bir site ile ziyaretçiler arasında karşılıklı alışverişe dayalı bir ilişki oluşturmak
  • Gereksiz Javascript kodlardan (kullanıcının muhtevaya odaklanmasını kesen uygulamalardan) siteyi arındırmak
  • Google Insights puanlamasında mobil ve masaüstü olmak üzere iki alanda da 70 üzeri puan ele geçirmek
  • Anahtar kelime yoğunlu

Alan isimi seçimi

Arama motoru optimizasyonu çalışmasında 'domain'in oldukça büyük tesiri vardır. Ancak anahtar kelime domain olması koşul değildir. Şayet marka isminde bir domain seçimi yaptıldı ise sektör ile ilgili anahtar kelimeler arama motorlarında görünmektedir. Bu etkenler:
  • Alan isiminin uzun müddetten beri kaydedilmiş olması
  • Alan isiminin alakalı anahtar kelimeleri içermesi veya yayın yapılan sektör ile ilgili olması
  • Alan isiminin bir internet sitesi ile yayında olması ve yeterli bilgi ve muhtevası taşıması

Terimler

  • SEO: Arama Motoru Optimizasyonu.
  • Onpage: Sitenin ilk sayfası üzerinde yapılan anahtar kelime odaklı iyileştirmeler için kullanılır.
  • Pagerank (PR): Google’ın sayfalara verdiği sayısal değer. / Yeşil çubuktaki sayı.
  • Pagerank Aktüellemesi: Google’ın sayfa değerlerini takriben 3 ayda bir yenilemesi / Yeşil çubuktaki sayının belirli aralıklarla aktüellenmesi.
  • Backlink: Başka sitelerden, size verilen irtibat, köprü, link. / Pagerankın temel taşı.
  • Trustrank: Sitenin arama motorları üzerindeki güvenilirliğine verilen puan.
  • Outlink: Sizin başka sayfalara verdiğiniz irtibat, köprü, link.
  • Link Değişimi: Karşılıklı link alışverişi / linkleme.
  • Google Dance: Google mühendislerinin yaptığı algoritmalar üzerindeki güncellemelerden dolayı sıralamalarda olan dalgalanmalar.
  • Metatag: Web sayfasını Google'a tanıtırken kullanılan kodlar.
  • Sandbox: Google'ın, optimizasyon uygulamalarında yasadışı yolları seçenleri cezalandırması.
  • Filtre: Google'ın sandbox ya da ban cezalarından önce verdiği ufak sıralama kayıplarının oluştuğu ceza türü.
  • SEF: Açılımı, "Search Engine Friendly" şeklindedir. Sayfa linkini anahtar kelimelerden oluşturmayı amaçlar.
  • Google Panda: Google, bu uygulaması ile web sitelerini belirli kriterlere göre sınıflandırır. Bu sınıflandırma neticesinde çıkan neticelere göre de sitelere arama neticelerinde yer verir.
  • Search Engine HiddenSaklı Arama Motoru optimizasyonu.
  • Adsense: Google’ın webmasterlara sunduğu bir reklâm sistemidir. Sayfa içeriğine göre reklâm konulur; tıklanma oranı arttığı için tercih edilir.
  • Adwords: Google Adsense’in reklâm verenlere yönelik bölümüdür. Fiyat karşılığı reklâmınızı adsense kullanıcısı sitelerinde yayımlatabilirsiniz.
  • Spam: Arama neticelerinde yükselme ele geçirmek için içeriklerin ve anahtar kelimelerin yüksek sayıda yinelenmesidir.
  • Link Tarlası: Link değişimlerinin mübalağa edilmesi neticesi onlarca linkin bulunduğu sayfa/site.
  • Fake PR: Pagerank değerinin düzmece olması. Sözgelişi; gerçek pagerank değeri 2 olan bir sitenin, pagerank değeri 6 olan sitenin pagerank değerini kendine kopyalaması.
  • SMOSosyal Medya Optimizasyonu
  • Referans Link: Başkalarının sizin linklerinizi diğer kaynaklarda referans olarak göstermesi.
  • Orantılı Backlink: Siteye oluşturulan irtibatların, orantılı bir şekilde alt sayfalara da oluşturulması.
  • Hacklink: Bir web sitesinden, site yöneticisinin haberi olmadan yasadışı yollarla link alınma işlemidir.
  • Disavow: Web sitesine gelen zarar veren backlinkleri reddetme metodudur.
  • Robots.txt: Arama motoru botlarının web sitesinde hangi dizinlere ulaşıp ulaşamayacağını belirleyen komut dosyasıdır.
  • Sitemap: Arama motoru botlarının siteyi tam manasıyla dolaşması için oluşturulan site haritasıdır.
  • Off page: İç SEO işlemlerinin bitirmesiyle, çalışmalara dışarıdan alınan backlinkler, sosyal medya kullanımı ve daha birçok harici işlemlerdir.
  • Keyword Density: İç SEO çalışmalarında kullanılan, anahtar kelimenin yoğun kullanılması işlemidir. Anahtar kelime yoğunluğu arttıkça, web sitesinin anahtar kelimedeki otoritesi artar.

By Unknown on 7 Mart 2017 Salı | A comment?
0 responses to “Arama motoru optimizasyonu”

Leave a Reply